تاریخ انتشار: شنبه 1402/02/30 - 14:19
کد خبر: 470752

ورود نیروهای امنیتی برای گرفتن حقابه از طالبان/ واکنش ایران به تمسخر طالبان چیست؟

 ورود نیروهای امنیتی برای گرفتن حقابه از طالبان/ واکنش ایران به تمسخر طالبان چیست؟

فداحسین مالکی معتقد است که با توجه به موضع‌گیری شفاف آقای رئیسی، طالبان باید در هر صورت تمکین و به معاهده عمل کنند. بعد از هشدار آقای رئیس جمهور نیروهای امنیتی هم موضع‌گیری کرده‌اند. انتشار ویدئوهای تمسخرآمیز طالبان نشان‌دهنده شان آنهاست، اما ایران کار خود را خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حقابه ایران قدمت ۵۰ ساله دارد و در هر شرایطی حکام افغانستان باید به معاهده بین این دو کشور در مورد مساله آب عمل کنند. تمکین نکردن افغان‎ها کار را به جایی رسانده است که رئیس جمهور ایران مجبور شد تا به طالبان که حاکمان کنونی افغانستان هستند، هشدار بدهد.

اما آنها به جای اینکه این مسئله را جدی قلمداد کنند و برای حل مشکل راهکاری ارائه دهند با انتشار بیانیه سیاسی و تمسخر در فضای مجازی موضوع را به حاشیه کشیده‌اند.

نماینده زاهدان در مجلس و سفیر سابق ایران در افغانستان در این باره گفت:‌ واکنش آقای رئیس جمهور نسبت به حقابه ایران، یک موضع‌گیری شفاف، قانون‌مند و بین‌الملل‌پسند بوده است.

فداحسین مالکی افزود:‌ معاهده آب بین ایران و افغانستان حدود نیم قرن قدمت دارد اما در سال‌های اخیر به دلیل تعلل حکام افغانستان اجرا نشده است که قطعا هم باید اجرا شود. در طول این مدت، طالبان نیز به بهانه‌های مختلف از جمله خشکسالی و نبود آب سعی کرده‌اند آن را اجرا نکنند. البته همه این موارد را مسئولان و دستگاه‌های مربوطه در ایران رصد می‌کنند.

او درباره انتشار بیانیه سیاسی طالبان در جواب هشدار رئیس جمهور ایران بیان گفت:‌ طالبان به جای اینکه پاسخ منطقی به گلایه و هشدار رئیس جمهور ایران بدهند و واقعیات را بپذیرد و تمکین کند،  بیانیه سیاسی می‌دهند و برخی از سران طالبان این موضوع را به تمسخر می‌گیرند. اما نمی‌دانند که این موضوع برای ایران بسیار جدی است و نمی‌تواند از حقابه خود بگذرد، بنابراین طالبان به هر صورت ممکن باید به این موضوع تمکین کنند تا مشکلی بین دو کشور ایجاد نشود.

این نماینده اضافه کرد:‌ از سویی ما حدود ۶،۷میلیون افغان در ایران داریم که سر سفره ملت ایران نشسته‌اند. برخی قانونی و بعضی قانونی نیستند و بر همین اساس انتظار داریم که طالبان که به صورت قانونی و عرفی به معاهده عمل کنند.

مالکی ادامه داد:‌ اما آنها به دلایل مختلف آب را به سوی شوره‌زارهای «گود ‌زره» رها می‌کنند که این اقدام قانونا درست نیست. حتی شرعا هم که طالبان دم از شرع می‌زنند نباید این اقدام را انجام دهند.

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت:‌ قطعا مجلس از حقابه و از سخنان آقای رئیس جمهور هیرمند حمایت خواهد کرد، چرا که این مسئله یک موضوع ملی است.

مالکی بیان کرد:‌ به هر حال این پرونده در حوزه حاکمیتی مطرح است و بعد از هشدار آقای رئیس جمهور دستگاه‌های امنیتی موضع‌گیری کرده‌اند. طالبان با انتشار ویدئوهای تمسخرآمیز شان خود را نشان داده‌اند، اما ایران کار خود را خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top